Siirry sisältöön
7.11.2018 Artikkeli

Vientiä ja kilpailukykyä

Standardit auttavat yrityksiä parantamaan kilpailukykyään ja tehostamaan liiketoimintaansa. Ne myös helpottavat toimintaympäristön hallintaa ja pääsyä uusille markkinoille.

Kansainvälinen kauppa

Standardit avaavat markkinoita ja auttavat yrityksiä ylittämään kaupan esteitä. Niiden tuella pienikin yritys voi ponnistaa maailman markkinoille.

Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA aikoo korvata oman kansallisen standardinsa maailmanlaajuisesti hyväksytyllä ISO 13485: Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet. Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset viranomaismääräyksiä varten.

Riskit ja turvallisuus

Standardit edistävät hyvää ja toimivaa työympäristöä. Riskien hallinnan johtaminen, laitteiden ja tuotteiden sekä fyysisen työympäristön turvallisuus ovat esimerkkejä, joihin standardit antavat ratkaisuja.

ISO 31000: Riskienhallinta -standardin tavoitteena on edistää riskienhallinnan kulttuuria organisaatiossa.

Tuotteiden ja palvelujen laatu

Standardit parantavat tuotteiden ja palvelujen laatua, sillä standardeja noudattava yritys osaa ottaa käyttöönsä tehokkaimmat tekniset ratkaisut ja käytössä testatut toimintamallit. Kaikilla aloilla teollisuudesta kauppaan ja tutkimukseen yhteisesti hyväksytyt käsitteet ja määritelmät nopeuttavat työtä ja vähentävät virheitä. Tuotteet, palvelut ja menetelmät myös sopivat siihen käyttöön ja niihin olosuhteisiin, joihin ne on tarkoitettu.

ISO 9001: Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset on maailman tunnetuin laadunhallintajärjestelmän viitekehys.

Julkaistu Presiis-lehden numerossa 2/2018.

Teksti: Marjo Kanerva