Laatu ratkaisee
Laadulla on väliä, on aika itsestään selvä viisaus. Kuvittele maailma, jossa tuotteet eivät olisi tasalaatuisia, tuotantomäärät vaihtelisivat villisti eikä prosesseihin voisi luottaa. Toisinaan toki tällainenkin maailma on todellisuutta, mutta onneksi vain pienessä mittakaavassa. Tästä kiitos kuuluu laadunhallinnalle, joka on aina laadukkaiden tuotteiden ja toiminnan takana. Laatu ei koskaan synny itsestään, vaan laatua tehdään ja laatua hallitaan.Hyvää ja kaunista
Laatua on monenlaista ja monella eri tasolla. Voidaan puhua esimerkiksi
yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmista laatuun. Puhe laadusta vie yleensä ajatukset tuotteisiin – mitä laatutuote tarkoittaa sinulle? Puhe laadunhallinnasta taas viittaa erilaisiin yrityksiin ja organisaatioihin: miten ne käsittävät laadun ja miten laatu näkyy niiden toiminnassa?
Laadun ammatillisina käsitteinä ja termeinä tunnetaan laadunhallinta (laadun aikaansaaminen) sekä laadun parantaminen ja laadunvarmistus (saada sidosryhmät vakuuttuneiksi). Nämä kaikki määritellään ISO 9000 -standardiperheessä.
Laatu ilmaisee, miten jokin kohde erottuu toisista kohteista ja miten kohde koetaan hyvänä tai pahana.
– Aristoteles
Laatuun panostaminen kannattaa. Jos toiminnassa on laatu kunnossa, se näkyy. Kun panostat laatuun toiminnassa ja tuotteissa, viestität niin työntekijöille, asiakkaille kuin muille sidosryhmille vastuunkannosta ja toiminnan läpinäkyvyydestä.
Sanokaa standardi, kun haluatte laatua
Menestyvän liiketoiminnan taustalla on usein huolellisesti laadittu laadunhallinta- eli laatujärjestelmä, joka pohjautuu ISO 9000 -perheen standardeihin. Nämä standardit ovat mitä parhaimpia laadunhallintaan kehitettyjä työkaluja, joiden avulla voit varmistaa jatkuvan menestyksen ja asiakastyytyväisyyden tuotteisiin ja palveluihin.
Kun laadunhallinnan periaatteet ymmärretään ja niitä hyödynnetään kokonaisuudessaan, ne voivat muodostaa organisaation ja sen johtamisen yhtenäisen arvo- ja strategiaperustan.
– Risto Pulkkanen, asiantuntija, SFS
Standardiin pohjautuvalla järjestelmällisellä laadunhallinnalla ohjaat yrityksesi kehitystä laatuun liittyvissä asioissa ja tehostat resurssien käyttöä. Laadunhallinta on tapa varmistaa, että toimintatavat ovat perusteltuja ja tarkoituksenmukaisia. Järjestelmällinen laadunhallinta ohjaa tavoitteita ja antaa tarvittaessa työkaluja korjata suuntaa. Edellytyksenä on, että laadunhallintajärjestelmä on sidottu strategiaan ja huomioi toimintaympäristön.
ISO 9001 Laadunhallinta
Maailmanlaajuinen standardi ISO 9001 asettaa vaatimukset organisaation laadunhallintajärjestelmälle. ISO 9001 on maailman tunnetuin työkalu laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen ja kehittämiseen ja sopii myös johtamisjärjestelmän perustaksi.ISO 9000 -perheen standardeista tunnetuin on ISO 9001, joka on myös maailman suosituin standardi. Suosiostaan huolimatta standardi ei ole mikään kopioratkaisu, vaan standardin ideana on antaa sopivat rakennuspalikat juuri sinun toimintaasi tukevan järjestelmällisen laadunhallinnan kehittämiseen. Näin rakennetulla laadunhallinnalla palvelet asiakkaitasi paremmin ja varmistat, että tuotteesi ja palvelusi täyttävät niin asiakkaiden kuin viranomaisten vaatimukset. Tavoitteena on saavuttaa hyvä asiakastyytyväisyys ja sitoutua sen jatkuvaan parantamiseen.
Kutsu myös ISO 9001:n perhe mukaan
ISO 9001:n menestys jättää toisinaan muut perheenjäsenet varjoonsa. Perheen pääjäsenet ISO 9000, ISO 9001 ja ISO 9004 on tarkoitettu kuitenkin tarkoitettu käytettäviksi yhdessä – kokonaisuutena ja tietyssä järjestyksessä.
Parhaat eväät järjestelmällisen laadunhallinnan rakentamiselle saavutetaan, kun organisaatio ymmärtää ISO 9000 -sarjan kokonaisuutena ja ottaa käyttöön standardit oikeassa järjestyksessä. Näin toimimalla myös ISO 9001:n vaatimusten täyttämisen hyödyt saavutetaan täysimääräisesti.
Näin otat ISO 9000 -sarjan standardit käyttöön oikein
ISO 9000 -standardisarjan päästandardeja on kolme. ISO 9000, ISO 9001 ja ISO 9004 ovat maailmanlaajuisesti tunnustettuja ja tunnettuja laadunhallinnan standardeja, jotka on tarkoitettu käytettäviksi yhdessä, kokonaisuutena. Missä järjestyksessä organisaation kannattaa perehtyä sarjan standardeihin ja soveltaa niitä käytäntöön? Sarjan etenemisjärjestyksellä on merkitys, joka kannattaa tiedostaa.ISO 9000 -sarja osana organisaation johtamista ja integroitua johtamisjärjestelmää
Tapahtumassamme 9.6. kerroimme, miten organisaatiot voivat hyödyntää ISO 9000 -sarjan standardeja osana johtamista ja integroitua johtamisjärjestelmää.Laadunhallinta – avaimesi hyvään johtamiseen ja asiakastyytyväisyyteen
Webinaarissanne 2.11.2023 kuulimme käytännön tietoa ja kokemuksia laadunhallinnan standardeista. Tietopaketin esittivät SFS:n asiantuntija Risto Pulkkanen ja SP Stainlessin kehitysinsinööri Hannele Ranta.Hanki standardit ja ala rakentaa laadunhallinnasta järjestelmällistä
Voit ostaa standardeja SFS:n verkkokaupasta tai ottamalla yhteyttä myyntiimme – autamme tarvittaessa löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivat standardit.
Kun haluat ostaa standardin, rekisteröidy ensin verkkokaupan käyttäjäksi. Standardin ostettuasi voit ladata sen käyttöösi saman tien. Standardin tilaaminen painettuna julkaisuna onnistuu myös verkkokaupan kautta.
Yritysten kokemuksia laadunhallinnan standardeista
Sertifioi halutessasi
Laadunhallintajärjestelmää voivat käyttää kaikenlaiset ja -kokoiset yritykset toimialasta riippumatta. Dokumentoi järjestelmä aina yrityksesi tarpeita vastaavaksi.
Oman arvioinnin ja osoituksen lisäksi varmistuksen voi tehdä organisaation ulkopuolinen toimija, joka voi myöntää osoituksen sertifikaattina. Sertifikaatti on organisaation ulkopuolisen tahon osoitus ja varmistus siitä, että organisaation laadunhallintajärjestelmä vastaa standardin vaatimuksia. Ulkopuolinen osoitus kannattaa hankkia, jos organisaatio kokee sen hyödylliseksi: sertifikaatti voi tuoda erilaisia näkökulmia ja kertoa ulkopuolisille sidosryhmille organisaation asiakaskeskeisyydestä ja kyvystä panostaa asiakastyytyväisyyteen.