Siirry sisältöön
31.5.2021 Artikkeli

Asiakaspalvelu auttaa aina löytämään oikean standardin

Asiaan vihkiytymätön ei välttämättä tiedä, minkä standardin tarvitsee. SFS:n myyntitiimissä työskentelevä Eveliina Tarvainen ohjaa oikeaan suuntaan ja oppii samalla itsekin jatkuvasti lisää standardeista.

Eveliina Tarvainen on kolmen vuoden ajan auttanut SFS:n asiakkaita saamaan juuri tarvitsemansa standardin. Neljän hengen myyntitiimi käsittelee yli 70 tilausta, kyselyä ja muuta yhteydenottoa päivittäin.

Suuret ja pienet, tutut ja uudet

Yhteydenottaja voi olla yhtä hyvin yhden ihmisen toiminimen pyörittäjä kuin ison pörssiyhtiön suunnitteluinsinööri tai hankinnoista vastaava. Tutuksi tulleilla asiakkailla voi olla jopa standardien kestotilauspalvelu, SFS Online. Paljon kyselyitä tulee myös uusilta asiakkailta, jotka eivät tunne hankintaprosessia tai välttämättä edes tarvitsemaansa standardia.

”Asiakkaat eivät aina ole tietoisia siitä, miten paljon standardeja on olemassa. He voivat soittaa meille tilatakseen sen yhden ainoan standardin, johon heillä on tarve. Oikeasti standardeja on satojatuhansia, ja meidän on tarpeen tietää hyvinkin tarkasti, mikä olisi asiakkaan tarpeeseen sopivin.”

Eveliina Tarvainen. Kuva: Luke Bland

Jos myyntitiimin rahkeet eivät riitä oikean standardin etsimiseen, kysely ohjataan tietopalveluun. Jos kysymys on hyvin yksityiskohtainen, jokaisella standardilla on siitä vastaava asiantuntija, joka osaa auttaa.

”Vastaus löytyy meiltä kyllä! Autamme aina mielellämme, jotta asiakas löytää tarpeitaan vastaavan standardin ja toimitustavan.”

Kiinnostus standardeihin kasvanut

SFS:n valikoimassa on noin 28 000 voimassa olevaa standardia, jotka ulottuvat ruuvien kierteistä johtamisjärjestelmiin. Eniten asiakkaat kyselevät sähkötyöturvallisuuteen tai laadunhallintaan liittyvistä standardeista.

”Korona-aikaan mielenkiinto standardeja kohtaan tuntuu kasvaneen. Varmastikin nyt halutaan varmistua, että organisaatiossa on oikeanlaiset toimintamallit käytössä.”

Eveliinan mukaan parasta työssä on se, että siinä oppii koko ajan uutta. Standardoinnista ja standardeista oppii jatkuvasti päivittäisessä työssä.

Yritämme lisätä standardien käyttöä yhteiskunnassa, mikä on tärkeää asiakkaidemme kilpailukyvyn sekä yleisen hyvinvoinnin ja tuottavuuden kasvattamiseksi

”Standardit ovat mielenkiintoisia. On hauska ihmetellä, että tällainenkin uusi standardi on tullut ja missä sitä käytetään. Niistä on kivaa keskustella muidenkin kuin SFS:läisten kanssa ja lisätä tietämystä yleisesti. Osaltamme yritämme lisätä standardien käyttöä yhteiskunnassa, mikä on tärkeää asiakkaidemme kilpailukyvyn sekä yleisen hyvinvoinnin ja tuottavuuden kasvattamiseksi.”

Kehityksessä mukana

Päivittäisten tilausten ja yhteydenottojen lisäksi Eveliina vastaa SFS:n palautejärjestelmästä ja asiakastyytyväisyyskyselyistä ja on projektipäällikkönä kehityshankkeissa.

”Palautejärjestelmän kautta tulleista reklamaatioista ja kehitysehdotuksista voi nousta esiin jotain, jota voimme parantaa, mutta yhtä lailla näemme, jos jokin on mennyt todella hyvin. Kaikki palaute jaetaan tiimin kesken. Keskustelemme melkein päivittäin erilaisista tilanteista, onko niistä jotain opittavaa.”

Saadun palautteen perusteella SFS kehittää toimintaansa jatkuvasti ja nykyaikaistaa prosessejaan. Verkkopalvelujen merkitys kasvaa koko ajan.

”Kun ympärillä oleva yhteiskunta muuttuu, meidän on pakko pysyä mukana kehityksessä. Yritämme olla tavoitettavissa siellä, missä asiakkaammekin ovat. Otamme myös palautetta ja kehitysideoita vastaan mielellämme!”

Eveliina Tarvainen

  • SFS:n myyntitiimissä vuodesta 2018
  • Myynnin ja asiakaspalvelun lisäksi vastaa palautejärjestelmästä, asiakastyytyväisyyskyselyistä ja on projektipäällikkönä kehityshankkeissa
  • Kauppatieteiden maisteri LUT-yliopistosta

Artikkeli on julkaistu lyhennelmänä SFS:n vuosiesiteessä Tehokkuutta ja turvallisuutta standardeilla. Lataa esite.