Tutustu standardeihin
Standardeja on kaikkialla ja joka lähtöön. Niillä voidaan määrittää jonkin tuotteen ominaisuuksia tai testausmenetelmiä, laitteen tai järjestelmän toimintaa tai vaikkapa johtamisen tai palvelun laatua. Näillä sivuillamme, verkkokaupassamme ja uutiskirjeissämme kerromme lisää erilaisista standardeista.
Tämän sivun sisältö:
Muutama esimerkki standardeista
Helpoin tapa hahmottaa standardi on varmasti konkreettista tuotetta kuvaavan standardin avulla. Tuotteen mittoja ja muita ominaisuuksia voidaan määrittää standardissa. Tällöin kyseessä on niin sanottu perusstandardi.
Standardeja on kuitenkin hyvin monenlaisia, ja myös abstraktimpia asioita pystytään standardoimaan. Tässä muutama esimerkki erilaisista standardeista:
- Standardi, joka käsittelee laajasti sähkötyöturvallisuutta.
- Standardi, joka kertoo, mitä ajoneuvoissa tai työpaikoilla olevan ensiapulaukun pitäisi sisältää.
- Standardi, joka antaa ohjeita rekrytointiin.
Erilaisia tuotteita, palveluita ja menetelmiä pystytään siis määrittelemään standardien keinoin. Standardeja voidaan myös ryhmitellä niiden luonteen mukaan.
Standardityypit auttavat ymmärtämään standardien moninaisuutta
Standardit voidaan jakaa seuraavasti:
Perusstandardit sisältävät muun muassa mittayksiköitä, tunnuksia, piirrosmerkkejä, matemaattisia merkkejä ja eri alojen sanastoja. Perusstandardit toimivat yksinään, tai niitä voidaan käyttää toisten standardien perustana. Niiden tarkoituksena on nimensä mukaisesti antaa käyttäjälleen perustietoa, jota tämä voi itse soveltaa. Esimerkiksi kirjan ISBN-tunnus on määritelty standardissa SFS-ISO 2108.
Tuotestandardit yksilöivät vaatimukset, joita tuotteelle tai tuoteryhmälle asetetaan. Tuotestandardit käsittelevät muun muassa tuotteiden yhteensopivuutta, mitoitusta ja lajivalikoimaa, aineen kestävyyttä, laatua, rakennetta ja turvallisuutta. Tuotestandardeja on esimerkiksi leikkikenttävälineille, suojakypärille ja pelastusliiveille.
Palvelustandardeissa määritellään vaatimukset, jotka palvelun tulee täyttää, jotta se toimii tarkoituksenmukaisesti. Palvelustandardeja on laadittu esimerkiksi siivousta, kuljetuksia, tietoliikennettä, pankkitoimintaa, markkinatutkimuksia ja kauppaa varten.
Menetelmästandardien ryhmään kuuluvat mittaus-, testaus-, analyysi- ja työmenetelmiä käsittelevät standardit, esimerkkinä pehmustetun huonekalun syttymisen testausmenetelmää koskeva standardi. Ryhmään luetaan myös tuotteiden toimitusehtoja koskevat standardit.
Hallintajärjestelmästandardit eli johtamisen standardit eivät pidä sisällään tarkkoja vaatimuksia, vaan ne tarjoavat viitekehyksen johtamisjärjestelmille. Organisaatiot voivat ottaa käyttöönsä koko hallintajärjestelmän tai valita vain osan järjestelmän standardeista. Hyvä esimerkki hallintajärjestelmästä on ISO 14000 -standardisarja, joka tarjoaa työkalupakin ympäristöjohtamisen tueksi.
Tutustu suosituimpiin standardeihin
Täältä voit lukea lisää suosituimmista standardeista.
Voit selata kaikkia valikoimamme standardeja verkkokaupassamme.
Tilaa myös uutiskirjeitämme, joissa kerromme uusimmista standardeista tai alakohtaista tietoa standardoinnista.