Suomen johdolla testausohjeet nastarenkaiden tienkuluttavuudelle
Ilmatäytteisten nastarenkaiden tienkuluttavuuden testaukselle aletaan tehdä kansainvälistä standardia Suomen aloitteesta. Standardin tavoitteena on saada vertailukelpoista tietoa siitä, miten erityyppiset nastarenkaat kuluttavat tietä.
Yhdenmukaisesti suoritettujen testien tuloksista hyötyvät renkaiden valmistajat, lainsäätäjät ja kuluttajat. Nastojen ja renkaiden oikeanlaisella suunnittelulla voidaan vähentää tien kulumista, minkä seurauksena liikenneturvallisuus paranee ja ympäristöön kulkeutuu vähemmän hiukkasia renkaista ja tiestä.
Kansainvälisen standardiehdotuksen laadinnassa ovat mukana muun muassa isot rengasvalmistajat kuten Michelin, Goodyear ja Bridgestone, jotka olivat mukana jo Suomessa tehdyn kansallisen standardin valmistelussa. Laadintaa johtaa SRA Manager Kati Kokko Nokian Renkailta.
Tuleva ISO-standardi pohjautuu suomalaiseen kansalliseen standardiin Road wear test of studded tyres (Nastarenkaiden tienkuluttavuusmittaus, SFS 7503:2018). Se puolestaan perustuu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin (nyk. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin) julkaisemaan vakiintuneeseen yliajokoemenetelmään, jolle haluttiin standardoitu menetelmämittaus. Suomalaista SFS-standardia käytetään jo kansainvälisesti. Se on tarkoitettu henkilöautojen, pakettiautojen ja auton perävaunujen nastarenkaiden tienkuluttavuuden testaukseen.
Suomessa alan kansainväliseen standardointiin voi osallistua Kemesta ry:n komiteassa. Se käsittelee esimerkiksi renkaiden, kumi- ja kumituotteiden raaka-aineiden ja testimenetelmien standardointia.