ISO 9000 Laadunhallinnan standardisarja
ISO 9000 -sarjan standardeja on ollut vuodesta 1986. Sarja on maailmanlaajuisesti tunnettu vaikuttavien ja tehokkaiden laadunhallintajärjestelmien perustana.
Tunnus: | SFS-EN ISO 9000 |
Nimi: | Laadunhallintajärjestelmät. Perusteet ja sanasto |
Tämän sivun sisältö:
Keskeisimmät standardit standardisarjassa
- ISO 9000:2015 Laadunhallintajärjestelmät. Perusteet ja sanasto
- ISO 9001:2015 Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset
- ISO 9004:2018 Laadunhallinta. Organisaation laatu. Ohjeita jatkuvan menestyksen saavuttamiseen
- ISO 19011: 2018 Johtamisjärjestelmän auditointiohjeet.
Standardissa ISO 9001:2015 painopiste on luottamuksen kasvattamisessa organisaation tuotteisiin ja palveluihin, kun taas standardissa ISO 9004:2018 painopiste on luottamuksen kasvattamisessa organisaation kykyyn saavuttaa jatkuva menestys.
Laadunhallinnan standardeja laaditaan ISOn teknisen komitean TC 176:n työryhmissä, jotka muodostuvat eri puolilla maailmaa toimivista liike-elämän ja muiden organisaatioiden asiantuntijoista. Komitean ISO/TC 176 vastinryhmä Suomessa on SFS/SR 105, joka on toiminut yli 25 vuotta.
Käsikirja pk-yritysten avuksi
ISO 9000 -standardisarjaa voivat hyödyntää kaiken kokoiset yritykset ja organisaatiot. Pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön on laadittu käsikirja, jossa annetaan laadunhallintajärjestelmän laatimista ja toteuttamista koskevia ohjeita.
Tutustu SFS-käsikirja 807 Standardi ISO 9001:2015 pk-yritysten näkökulmasta. Kuinka toimia.
Sertifiointi Suomessa
ISO 9001 -sertifikaatteja myöntävät sertifiointialan yritykset, joista osa on akkreditoituja. Suomessa FINAS akkreditoi eli toteaa päteväksi sertifiointialan yrityksiä. FINASin akkreditoimat sertifiointielimet löytyvät FINASin sivuilta. SFS ei toimi sertifiointielimenä.
Lataa julkaisumme (pdf) laadunhallinnan periaatteista ja ISO 9000 -standardisarjasta: