ISO 9000 Laadunhallinnan standardisarja
ISO 9000 -sarjan standardeja on ollut vuodesta 1986. Sarja on maailmanlaajuisesti tunnettu järjestelmällisen laadunhallinnan luomisen, ylläpidon ja kehittämisen perustana.
Tunnus: | SFS-EN ISO 9000 |
Nimi: | Laadunhallintajärjestelmät. Perusteet ja sanasto |
Tämän sivun sisältö:
Keskeisimmät standardit standardisarjassa
- ISO 9000:2015 Laadunhallintajärjestelmät. Perusteet ja sanasto
- ISO 9001:2015 Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset
- ISO 9004:2018 Laadunhallinta. Organisaation laatu. Ohjeita jatkuvan menestyksen saavuttamiseen
- ISO 19011: 2018 Johtamisjärjestelmän auditointiohjeet.
Standardissa ISO 9001:2015 painopisteenä on asiakastyytyväisyyden varmistus ja näin luottamuksen kasvattaminen organisaation tuotteisiin ja palveluihin. Standardissa ISO 9004:2018 painopisteenä puolestaan on organisaation laatu, laadukas johtaminen ja näin luottamuksen kasvattaminen organisaation kykyyn saavuttaa jatkuva menestys.

Laadunhallinnan standardeja laaditaan ISOn teknisen komitean TC 176:n työryhmissä, jotka muodostuvat eri puolilla maailmaa toimivista liike-elämän ja muiden organisaatioiden asiantuntijoista. Komitean ISO/TC 176 vastinryhmä Suomessa on SFS/SR 105, joka on toiminut yli 25 vuotta.
Käsikirja pk-yritysten avuksi
ISO 9000 -standardisarjaa voivat hyödyntää kaiken kokoiset yritykset ja organisaatiot. Pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön on laadittu käsikirja, jossa annetaan laadunhallintajärjestelmän laatimista ja toteuttamista koskevia ohjeita.
Tutustu SFS-käsikirja 807 Standardi ISO 9001:2015 pk-yritysten näkökulmasta. Kuinka toimia.
Sertifiointi Suomessa
ISO 9001 -sertifikaatteja myöntävät sertifiointialan yritykset, joista osa on akkreditoituja. Suomessa FINAS akkreditoi eli toteaa päteväksi sertifiointialan yrityksiä. FINASin akkreditoimat sertifiointielimet löytyvät FINASin sivuilta. SFS ei toimi sertifiointielimenä.