työn tuottavuuden kasvusta vuosina 1970–2019 on ollut sidoksissa standardointiin.
Vaikuta ja menesty – miksi pk-yritysten kannattaa osallistua standardointiin?
Standardointiin osallistuminen ei ole vain oman yrityksen tai toimialan kehitykseen vaikuttamista vaan sillä vaikutetaan koko Suomen talouden ja viennin kehitykseen. Pk-yrityksille osallistuminen antaa kilpailuetua ja kasvupotentiaalia, jota niiden ei kannata jättää käyttämättä. Niin pienet kuin suuretkin yritykset tarvitsevat lisää osaamista standardoinnin strategisesta hyödyntämisestä.

Tiedätkö, osallistuvatko kilpailijayrityksesi standardointityöhön? Entä tiesitkö sen, että standardointi antaa osallistuville mahdollisuuksia lisätä asiakas- ja liiketoimintasuhteita, rakentaa mainetta, antaa uutta teknologista tietoa sekä päästä käsiksi uusiin standardointiaiheisiin ennen yrityksiä, jotka eivät osallistu?
Pk-yritysten kannattaa nähdä standardointi paitsi vientiä helpottavana välineenä, myös strategisena investointina liiketoimintansa kehitykseen ja toimintaympäristön muutosten seurantaan. Aktiivinen osallistuminen ei ole vain suurten yritysten etuoikeus – myös pienet ja keskisuuret toimijat ovat mukana luomassa kansainvälisen liiketoiminnan pelisääntöjä.
Standardointityöhön saa tukea ja koulutusta
Standardointiin pääsee mukaan osallistumalla standardointiryhmän toimintaan. Vuonna 2024 suomalaisiin standardointiryhmiin (pois lukien sähkö- ja telealan standardointi) osallistui noin tuhat organisaatiota, joista 48 prosenttia oli pk-yrityksiä.
SFS järjestää standardointiin osallistuville koulutusta. Koulutuswebinaareissa käydään läpi standardoinnin perusasioita, tutustutaan standardointiryhmän toimintaan sekä käytössä oleviin tietojärjestelmiin. Koulutusta on tarjolla myös niille standardointiin osallistuville, jotka ovat kiinnostuneita osallistumisesta kansainvälisiin standardointikokouksiin Suomen edustajana. Standardointiryhmien toiminnasta vastaavilta standardoinnin asiantuntijoilta voi myös aina kysyä neuvoa ja lisätietoja. Kunkin standardointiryhmän verkkosivuilla on ryhmästä vastaavan asiantuntijan yhteystiedot.
Tutustu SFS:n tarjoamiin koulutuksiin.
Kun yritys osallistuu standardointityöhön, se saa ennakkotietoa tulevista vaatimuksista, pääsee halutessaan mukaan kansainvälisiin verkostoihin ja vaikuttamaan siihen, millaisia pelisääntöjä omalla alalla sovelletaan. Tämä voi jopa ohjata koko alan kehitystä yrityksen vahvuuksia tukevalla tavalla. Näin standardointia voi käyttää strategisena kilpailukykyä kasvattavana työkaluna.
Lue lisää standardoinnista ja siihen osallistumisesta.
Standardointi lisää tuottavuutta ja vientiä
Vuonna 2023 julkaistussa Pohjoismaita ja Alankomaita käsitelleessä tutkimuksessa Macroeconomic Benefits of Standardisation todetaan, että vuosina 1970–2019 standardointi on ollut sidoksissa 25 prosenttiin työn tuottavuuden kasvusta. Jos standardointityö jatkuu samalla tahdilla, sen arvioidaan vaikuttavan Suomessa noin 260 miljoonan euron arvonlisäykseen vuosittain.
Tutkimus esittää myös, että vuosina 1995–2019 standardointi on liittynyt noin 9 prosentin kokonaiskasvuun viennissä. Jos kehitys jatkuu samaa vauhtia, se voi kasvattaa vientiä Suomessa vuosittain noin 135 miljoonaa euroa.
viennin kokonaiskasvusta vuosina 1995–2019 voidaan liittää standardointiin.
Lue lisää Macroeconomic Benefits of Standardisation -tutkimuksesta.
Lisää osaamista standardoinnin strategisesta hyödyntämisestä
EU julkaisi vuonna 2022 standardointistrategian, jossa se painottaa erityisesti pk-yritysten asemaa ja mahdollisuuksia standardointitoiminnassa. Nykyisen hallitusohjelman mukaan myös Suomi tulee saamaan oman standardointistrategiansa. Sillä halutaan vahvistaa standardoinnin roolia suomalaisten yritysten kilpailukyvyn tukemisessa.
Työ- ja elinkeinoministeriön nimeämät kansalliset standardointiorganisaatiot SFS, SESKO ja Traficom korostavat erityisesti pk-sektorin tarvetta saada lisää tietoa ja osaamista standardoinnin strategisesta hyödyntämisestä, jotta suomalaiset eivät anna etumatkaa kilpailijoilleen. Standardointia on käytetty jo pitkään niin Euroopassa kuin globaalisti strategisena välineenä liiketoiminnan ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Suomessa näin tekevät suuret yritykset sekä standardoinnin strategisen hyödyn jo ymmärtäneet pk-yritykset, mutta etenkin pk-sektorilla suomalaiset ovat vielä verrokkimaitaan jäljessä. Kansallisen standardointistrategian toimenpiteiden avulla tilanne on mahdollista korjata.
Lue lisää:
SFS, SESKO ja Traficom ovat valmiina kansalliseen standardointistrategiatyöhön