Siirry sisältöön

Pk-yrittäjä – ota käyttöösi asiantuntijoiden laatimat parhaat käytännöt

Haluatko tietää, miten voit kehittää ja kasvattaa liiketoimintaasi? Parantaa toimintasi tai tuotteidesi laatua, turvallisuutta ja kestävyyttä sekä lisätä asiakkaiden luottamusta? Ota käyttöösi standardit, jotka ovat asiantuntijoiden yhdessä laatimia parhaita käytäntöjä. Kerromme sinulle mielellämme lisää ja autamme löytämään standardit, joista yrityksesi ja liiketoimintasi hyötyy!

Haluatko parantaa toimintaasi?

Hei pk-yrittäjä, miten asiakkaasi ja sidosryhmäsi yritystäsi kuvailevat? Liitetäänkö yritykseesi seuraavia asioita:

sanapilvi standardien yrityksille tuomista hyödyistä

Hienoa, jos näin on! Mutta jos ei vielä ole, tai haluaisit parantaa entisestään yllä mainittuja asioita, kannattaa ottaa avuksi standardit. Standardit ovat yhdessä sovittuja toimintatapoja, ohjeita tai vaatimuksia tietylle tuotteelle, materiaalille, järjestelmälle tai palvelulle. Ne parantavat ja sujuvoittavat toimintaa ja ratkaisevat erilaisia haasteita. Standardeista saa apua tuotekehitykseen ja innovointiin. Kustannussäästöjäkin syntyy laadukkaamman ja tehokkaamman tekemisen myötä. Lue lisää, mikä on standardi.

Kun pohdit ratkaisua tai parannuskeinoa johonkin asiaan, kannattaa siis aina ensin tarkistaa, onko siihen olemassa standardi. Standardeja voi ja kannattaa käyttää kaiken kokoisissa yrityksissä ja muissa organisaatioissa, niin pienissä kuin suurissa. Pk-yrityksissä, joissa myös resurssit ovat pienempiä, standardien käyttö tuo helpotusta, kun ihan kaikkea ei tarvitse keksiä tai tehdä itse.

Pk-yrityksissä, joissa myös resurssit ovat pienempiä, standardien käyttö tuo helpotusta, kun ihan kaikkea ei tarvitse keksiä tai tehdä itse.

Viisi tapaa, miten standardit auttavat yritystäsi

Standardit

  1. lisäävät asiakkaiden luottamusta siihen, että palvelusi tai tuotteesi ovat turvallisia ja luotettavia
  2. auttavat täyttämään lain ja sääntelyn vaatimukset
  3. laskevat kustannuksia vähentämällä virheitä ja parantamalla suorituskykyä
  4. helpottavat markkinoille pääsyä kaikkialla maailmassa
  5. lisäävät kannattavuutta ja kestävää kasvua.

Standardit – tarpeen vai ei? Lue pienen suomalaisen startup-yrityksen NOETONin kokemuksista.

Case-esimerkkimme kertovat, miten eri yritykset ja organisaatiot ovat hyötyneet standardien käytöstä tai niiden tekemiseen osallistumisesta.

Tutustu myös maailmanlaajuisen standardointiorganisaation ISOn julkaisuun 10 good things for SMEs.

Talouskasvua ja luottamusta

Standardoinnin merkitys toimivalle ja kestävälle yhteiskunnalle sekä talouden kasvulle on huomattava. Kun standardien vaikutusta pohjoismaiden talouteen kartoitettiin v. 2017, havaittiin, että suurin osa standardeja ostavista yrityksistä piti standardointia tärkeänä osana tulevaisuuden toiminnan suunnittelua.

87 %

standardeja ostavien yritysten mielestä standardointi on tärkeä osa toiminnan suunnittelua

Kolme neljästä yrityksestä koki, että standardien hyödyt ovat suuremmat kuin niiden kulut.

73 %

koki standardien hyödyt niiden kuluja suuremmiksi

Suurin osa vastaajista katsoi, että standardit kasvattavat asiakkaiden luottamusta yritykseen.

85 %

vastaajista koki standardien käytön kasvattavan asiakkaiden luottamusta

Lisäksi yritykset kertoivat, että standardit parantavat niiden tuotteiden ja palveluiden laatua ja helpottavat viestintää toimittajan ja asiakkaan välillä.

Standardeja on kaikkialla ympärillämme

Piirretty kuva kaupunkiympäristöstä, jolla havainnollistetaan, miten standardit vaikuttavat moniin asioihin ympärillämme, esimerkiksi kuntokeskuksiin, lastenrattaisiin, jäteautoihin ja aurinkopaneeleihin.
Standardit toimivat monien asioiden taustalla ja lisäävät turvallisuutta, yhteentoimivuutta sekä laatua.

SFS:n Mitä ihmettä -podcastin 5. jaksossa Harri Moisio selvittelee standardien merkitystä monesta eri näkökulmasta. Miten standardeilla synnytetään luottamusta yhteiskuntaan, ja valtaisiko maailman kaaos ilman niitä? Keskustelussa nousevat esiin muun muassa ruuvien kierteet, vaatteiden kokomerkinnät ja oluttuopit.

Kuuntele myös podcastimme muut jaksot, saat lisää ja ehkä yllättävääkin tietoa standardeista!

Kuka sinun standardisi tekee – sinä, minä vai he?

Kuka standardeja tekee? Se voit olla sinä, jos olet oman alasi asiantuntija ja haluat vaikuttaa siihen, mihin suuntaan tuotteesi, järjestelmäsi tai palvelusi kehittyy. Standardointityössä pääset verkostoitumaan muiden alan asiantuntijoiden kanssa ja laatimaan standardeja yhteistyössä heidän kanssaan. Näin pääset ensimmäisten joukossa alaasi koskevan uuden tiedon ja kehityksen äärelle.

Vain osallistumalla voit varmistaa, että yrityksellesi tärkeät näkökulmat tulevat huomioiduiksi standardien sisällöissä. Osallistumisen tason voi jokainen valita omien resurssiensa mukaan: voit seurata, miten jonkin standardin laadinta etenee ja näin ennakoida oman alasi muuttuvia vaatimuksia. Voit myös kommentoida standardiehdotuksia. Kaikkein parhaiten pääset vaikuttamaan silloin, kun osallistut itse aktiivisesti ryhmään, jossa standardia kirjoitetaan. Lue lisää standardointiin osallistumisesta.

Suomalainen väestönsuojalaitteita valmistava Temet Oy on hyvä esimerkki siitä, miten suomalaista asiantuntemusta ja osaamista voi ja kannattaa hyödyntää standardoinnissa. Temetin aloitteesta käynnistettiin globaalin väestönsuojastandardin laatiminen.

Asiakkuustiimimme on apunasi

Heräsikö sinulle kysymyksiä standardeista? Tietopalvelustamme saat tietoa ja henkilökohtaista neuvontaa. Kysy mitä vain standardeihin liittyen!

Tietopalvelu

Tavoitat tietopalvelumme puhelimitse ti ja to klo 9–12 ja 13–15. Muina aikoina palvelemme sähköpostitse.

09 1499 3455

info@sfs.fi

SFS:n myynti opastaa ja auttaa sinua standardien hankintaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä!

Standardien myynti

Myyntimme palvelee sinua puhelimitse arkisin klo 9–15.

09 1499 3353

sales@sfs.fi

SFS-kauppa on standardien verkkokauppa, joka toimii myös standardien tietokantana. Astu sisään verkkokaupaan tästä. Voit kysyä opastusta kauppaan myynnistämme, autamme sinua mielellämme!

Oppaita ja muuta hyödyllistä infoa pk-yrityksille